Een Papieren Monument Voor De Papierlozen


Zichtbaarheid voor de onzichtbaren, A paper monument for the paperless

Een Papieren Monument Voor De Papierlozen

Gezocht: street artists, activisten, burgerlijk-ongehoorzamen en vrolijke plakkers voor de oprichting van ‘A Paper Monument for the Paperless’

‘A Paper Monument for the Paperless’ is een monument in wording, die meer zichtbaarheid en aandacht moet genereren voor deze anonieme groep ongedocumenteerden. Iedereen kan daar een steentje aan bijdragen door een A2 formaat poster set (in de vorm van een krant met 31 houtsnede portretten van deze vluchtelingen, gemaakt door een diverse groep kunstenaars en illustratoren) op te vragen en deze rond te plakken, aan te bieden aan je gemeentebestuur of anderszins publiekelijk te verspreiden. Ook ben je welkom om mee te denken hoe we (o.a. via media,online, lokale krant of radio) meer ruchtbaarheid aan dit initiatief kan worden geven.

‘We Are Here’ is een groep vluchtelingen in Amsterdam die vanuit de Nederlandse overheid geen onderdak krijgt maar ook niet mag werken en dus op straat zou moeten leven. De groep heeft besloten de onmenselijke situatie waarin zij leven zichtbaar te maken, door zich niet meer te verschuilen maar juist de situatie van afgewezen maar onuitzetbare vluchtelingen in Nederland aan de kaak te stellen. Dankzij de kracht van de vluchtelingen en de hulp van vele supporters, bestaat de groep al vanaf 2012. (Bron: http://wijzijnhier.org)

Meedoen?
We hebben duizenden posters voor wildplakkers in en voorbij de grenzen van Europa. Check deze link voor verzend en print informatie en prijzen Paper monument costs for pasters(gezien dat we een no-budget initiatief zijn vragen we een kleine donatie voor de onkosten en verzendkosten).
Een afspraak maken om de kranten gratis in Amsterdam op te halen kan ook.

Mocht je potentiële mede-plakkers of andere geïnteresseerden kennen, breng ze dan graag op de hoogte van deze oproep.

Lees onder de foto’s het uitgebreide verhaal over dit project.

Video door Elisa Grasso

Plaxie tegenover het Stedelijk Museum Amsterdam

‘Een Papieren Monument Voor De Papierlozen’ is een kunstproject opgezet ter promotie en steun aan de papierloze/ongedocumenteerde vluchtelingen in Nederland, door hen letterlijk een gezicht te geven in houtgravures. Deze portretten worden afgedrukt en verspreid om meer zichtbaarheid en aandacht aan het bestaan van ongedocumenteerde vluchtelingen te geven.

Migranten worden als indringers beschouwd, ze worden in gevangenissen opgesloten. De portretten in hun dossiers zijn vluchtige kiekjes. Systematisch, bijna industrieel, aan de lopende band genomen. Dit papieren monument schenkt juist warmte en tijd aan het portret. Een kunstenaarshand, houtskoolschets, zwaar gutswerk tegenover kille bureaucratische procedures.
Ze worden door straten van steden in en buiten Europa geplakt. Zodat voorbijgangers dagelijks herinnerd worden aan deze groep mensen die leven in de anonimiteit.

Het project gebruikt de straat als medium om de bewegingsvrijheid en de inperking ervan te ontdekken. Het project is afhankelijk van de medewerking van burgers om zichtbaar te worden in de openbare ruimte. Burgers worden gestimuleerd om de posters door steden in heel Europa op te hangen. Het publieke optreden of lichamelijk ‘performen’ speelt hierbij een grote rol in dit werk. Door het illegaal verspreiden en plakken van posters wordt de persoon in een kwetsbare en tegelijkertijd activistische positie gezet. Er worden dus handelingen uitgevoerd die strafbaar zijn, in de hoop sociale verandering teweeg te brengen en samen te werken met sociaal buitengesloten gemeenschappen. In die zin is het performance van burgerlijke ongehoorzaamheid.

Als initiatiefnemer van dit project verzamelde ik een groep van 19 kunstenaars die portretten maakten in houtgravures. Qua techniek koos ik bewust voor houtgravure vanwege de stijleenheid en de rijke sociale geschiedenis. Al begin vorige eeuw werd deze grafische techniek ingezet; van het expressionisme tot politieke pamfletten. Boegbeelden Frans Masereel tot Käthe Kollwitz maakten afbeeldingen in houtgravure om mensen tot sociale verandering te inspireren en onzichtbare verhalen zichtbaar te maken.

‘A paper monument’ heeft de ambitie te ontstijgen uit haar tijdelijke straat context. Daarbij bestaat de noodzaak dat het verhaal van de papierlozen moet wordt opgenomen in ons collectief geheugen. Daarom zet ik een nieuwe stap in de ontwikkeling van het project: Het zoeken naar institutionele omarming van ‘A paper monument’, door het drukken van de houtsneden, in een gelimiteerde oplage, en deze aan te bieden aan publieke kunst collecties.
Zo groeit dit project van underground en veel zichtbaarheid op straat naar een papieren ambassadeur die als een ‘conversational piece’ binnen culturele podia, musea en archieven haar verhaal blijft vertellen.

Dank aan kunstenaars Maria Vera Alvarez, Chiel te Bokkel, Maurice van Daalen, Loes Degener, Joost Eijkholt, Cathelijn van Goor, Elisa Grasso, Heleen van der Hoogt, Jeffry Koopman, Janneke Kragt, Annika Lelivelt, Prosper de Roos, Mariska Schomper, Rutger van der Tas, Fabiola Veerman, Vera Verseput, Jurga Zelvyte, Judith Zwaan.

Dit project is in samenwerking met We Are Here, Manette van Ingenegeren en Loes Degener.

We Are Here reunie i.s.m. Diana Krabbendam (The Beach), Jo van der Spek  (M2M), Manette Ingenegeren, foto door Manette Ingenegeren,

London, Zanzibar en Brussel

KunstRAI, Rob Malasch, (Galerie Serieuze Zaken / WOW Amsterdam)

IMG_6947b zw

Houtsnede en portretworkshop

IMG_6960b zw

 

 

OTHER PROJECTS