Wilderswebwinkel.nl


Een brug naar nieuw publiek

Wilderswebwinkel.nl

Hoe ga je om met de neoliberale eis dat kunstenaars ondernemers moeten zijn? Het begon allemaal met de bezuinigingen op kunst in 2012 en de tegendemonstraties van de culturele sector. Met mijn achtergrond in activisme en enige kennis over de Hermetische wet van polariteit, wist ik dat wie tegen is, vijanden creëert. Dat jezelf polariseren je tegenstander alleen maar een sterkere oppositie identiteit geeft, waardoor een oplossing alleen nog maar verder weg ligt. Een antwoord om deze dynamiek te omzeilen zou een hyper-optimistische viering van onze tegenstander kunnen zijn.

Wilderswebwinkel.nl is het artistieke antwoord op de cultuurbezuinigingen; een online galerie met Geert Wilders als muze. Hier verkopen we onder andere T-shirts, tassen, dekbedovertreksets en andere Geert Wilders merchandise. Alle producten zijn ontworpen door beeldend kunstenaars en in kleine oplage geproduceerd.

Niet alleen wordt in dit project het door het huidige kabinet gepropageerde cultureel ondernemerschap onder kunstenaars in praktijk gebracht, Wilderswebwinkel.nl is ook een groeiend platform voor kunstenaars om zich op creatieve wijze te verhouden tot Geert Wilders en een manier om zijn populistische strategie op kunst toe te passen. Tegelijkertijd wil de webwinkel de brug tussen pro- en anti-Wilders slechten. Verwelkom je allochtone buurman bijvoorbeeld met een Wilders deurmat of gebruik de PVV-meeuw op een verjaardagsfeestje als piñata.

“Toen de subsidieregeling WWIK, financiële ondersteuning voor beginnende kunstenaars wegbezuinigd werd, bedacht ik me dat ik een andere bron van inkomsten aan moest boren. Ik moest cultureel ondernemen, een gat in de markt vinden. Ook dacht ik dat kunst wel wat meer zijn best mocht doen ‘het volk’ aan te spreken. Geert Wilders doet het goed bij ‘het volk’ en is mede verantwoordelijk voor de culturele bezuinigingen. Kunst aan hem gewijd, zou wel eens de oplossing voor beide problemen kunnen zijn; inkomen en een brug naar een nieuw publiek. Dat we het volk wisten aan te spreken stond als een paal boven water: we zijn de eerste kunstenaars die positief door Powned geportretteerd zijn.”

 

Een actie als Wilderswebwinkel is voor mij niet in foto’s vast te leggen, het draait allemaal namelijk om de context. Voor mij gaat dit project over een verhaal van alchemistische zelftransformatie. Eerst voelde ik vooral woede. In plaats van mijn energie te verliezen in conflicten, zette ik de energie om, om er een positief resultaat van te maken.

De kern van het project is dat ik een half jaar lang producten van Geert Wilders heb gemaakt, dag in dag uit zijn gezicht heb getekend, zijn buste heb gebeeldhouwd en toen ik genoeg producten heb verzameld een webshop heb gebouwd en met een marktkraam door Nederland heb getourd, van wereldmuziekfestivals tot Volendam. Op deze wijze verloor de politicus zijn betekenis voor mij.

Het is net wat de markt doet met subversiviteit: het verkopen van Joy Division-t-shirts bij H&M verandert de band in een leeg logo. Als iemand je hart met haat verlicht, zou ik deze ‘liefde en vriendelijkheid’ aanraden en hem knuffelen totdat hij niet meer tegen je kan zijn. Wilderswebwinkel is mijn meest verkeerd begrepen en contra-intuïtieve idee, dat ik zie als het meest radicale middel om met politieke polarisatie om te gaan.

Hoewel het concept en de meeste productie van dit project van mijn hand kwam, , had ik het niet kunnen doen zonder de kracht van collega social designer Tabo Goudswaard wie met mij samen zwoer om dit project van de grond te krijgen, en Chiel te Bokkel, Hajo, Robin de Kruijff, Marianne Kaars Sijpesteijn, Jitse Schuurmans, Trik, Finbar van Wijk die onze galerie verrijken met hun schone authentiek Hollandse handwerk!

Klik hier om Wilderswebwinkel.nl te bezoeken!

Wilderswebwinkel, door Domenique Himmelsbach de Vries op kunstvlaai 2012

Tulpenthee, WIlderswebwinkel bij alternatieve kunstbeurs ‘Kunstvlaai/Artpie’ 2012

 

15-12-07 Pownews himmelsbach

OTHER PROJECTS